loading...
اخبار و حواشی دنیای تکنولوژی
technology Group بازدید : 376 شنبه 17 بهمن 1394 نظرات (0)

شاید خیلی از ما با فیلم های سبک “داش مشتی” آشنایی داشته باشیم. فیلم هایی که در آنها همیشه یک “نامرد” وجود دارد و یک “مرد”! نامرد با نوچه هایش گرهی در کار مرد میاندازد که فقط با چاقوی انتقام و خون و خونریزی باز میشود. “قیصر” نام یکی از این فیلم هاست که در آن هنرپیشه های معروفی همچون ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوق (در نقش قیصر) ایفای نقش کرده اند. قیصر در نهایت با به قتل رساندن دو نامردی که به خواهرش هتک حرمت کرده و برادر بزرگترش را به قتل رسانده اند انتقامش را میگیرد ولی خود او نیز در پایان فیلم توسط پلیس دستگیر میشود. خوب از آن سال های داش مشتی که دور شویم و به دوران خودمان یعنی دوره موبایل، کامپیوتر و تکنولوژی بیاییم شاید قیصر و مردانگی هایش هم رنگ ببازند اما نه! صبر کنید! قیصر دوباره بازگشته این بار در قالب یک بازی دویدنی کلاسیک که در آن خود شما نقش قیصر را بازی خواهید کرد. در زیر به بررسی مختصر این بازی که کاری است از استودیوی بازی سازی تیله خواهیم پرداخت.

در نگاه اول بازی قیصر را باید یک بازی کاملا ایرانی دانست. محیط بازی، موسیقی، افکت های صوتی، گرافیک و حتی کلیپ کوچکی که در ابتدای بازی نشان داده میشود (مردان داش مشتی و زنان چادری که به مراسم ختم خواهر قیصر آمده اند) همه رنگ و بوی فرهنگ ایرانی را دارند. بازی از همانجایی شروع میشود که قیصر خواهر و برادر بزرگترش را از دست داده و حالا در پی انتقام گرفتن است. حالت مرحله ای بازی دارای 5 فصل مختلف است که هر کدام 8 مرحله دارند (جمعا 40 مرحله). این فصل ها با توجه به روند داستانی فیلم قیصر طراحی شده اند و هر کدام از لحاظ شرایط محیطی و موانع با یکدیگر متفاوتند. همانطور که گفته شد بازی قیصر یک بازی کلاسیک دویدنی است که بسیاری از فاکتورهای هیجان انگیز این ژانر از بازی ها را در خود جای داده و از لحاظ گیم پلی تقریبا چیزی از بازی های خارجی مشابه خود کم ندارد. گرافیک بازی، محیط سنتی و کوچه خیابانی تهران چهل یا پنجاه سال قبل را به تصویر میکشد. اتوبوس های دو طبقه، قهوه خانه ها، خانه های یک طبقه قدیمی، باجه های تلفن همگانی، گاراژها، تیرهای چراغ برق، حمام عمومی، کشتارگاه و … همه همان حس و حال دوران داش مشتی را برای شما زنده میکنند.

از جمله نقاط قوت این بازی میتوان به موسیقی متن آن اشاره کرد که اولا با محیط بازی کاملا منطبق بوده و ثانیا متنوع است. به نظر میرسد حداقل 5 موسیقی متن متفاوت برای این بازی ساخته شده که به صورت اتفاقی برای هر مرحله نواخته میشوند. هر کدام از این موسیقی ها در عین حال که ضرب تندی دارند و حس هیجان را منتقل میکنند فاصله نزدیک خود را با محیط داش مشتی بازی نیز حفظ کرده اند که در خور توجه است. افکت های صوتی بازی نیز در نوع خود جالب هستند و به نوعی میتوان آنها را مکمل موسیقی متن بازی دانست. در حین بازی به صورت اتفاقی یا در مواقعی خاص صدای شخصیت های فیلم قیصر که از روی خود فیلم برداشته شده شنیده میشود که در حال گفتن جملاتی مثل: “اونها رو هم وادار به التماس میکنم!”، “هر کی تو گوشم بزنه میزنم تو گوشش!”، “من هم میفرستمشون زیر خاک!”، “بکشی میکشمت!”، “نزنی میزننت!”، “کی واسه من قد یه نخود مردانگی رو کرد تا من براش یه خروار مردانگی رو کنم” و … هستند!

همانند بسیاری از بازی های سبک دویدنی در این بازی نیز علاوه بر موانع متعددی که باید با آنها روبرو شوید یک سری سکه هم سر راهتان هست که میتوانید آنها را بردارید. البته بهتر است بگوییم دو سری سکه، یکی سکه های زرد با نقش سر عقاب و دیگری سکه های قهوه ای با نقش سر شیر. در هر مرحله سه سکه با نقش سر شیر هست که اگر هر سه آنها را بردارید یک ستاره به شما جایزه داده میشود. برای گرفتن دو ستاره دیگر باید تعداد مشخصی سکه با نقش سر عقاب بردارید و همچنین مرحله را در مدت زمان تعیین شده به پایان برسانید. مثلا برای مرحله اول از فصل اول بازی اگر بتوانید 136 سکه با نقش سر عقاب بردارید، مرحله را در کمتر از 49 ثانیه به پایان برسانید و البته هر سه سکه با نقش سر شیر را هم بردارید سه ستاره آن مرحله را خواهید گرفت. شما میتوانید به راحتی با لمس دکمه توقف موقت (پاز) در حین بازی از معیارهای سه ستاره گرفتن از مرحله ای که در آن هستید مطلع شوید.

طراحی موانع مختلف و ترکیب هوشمندانه آنها با یکدیگر را میتوان از دیگر نکات در خور توجه بازی قیصر دانست. برخی از موانعی که در این بازی با آنها روبرو خواهید شد عبارتند از: بخار حمام از بالا (باید از زیرش لیز بخورید)، بشکه های غلتان (باید از رویشان بپرید)، سیم های لخت برق، نامردهایی که سر راهتان ظاهر میشوند (با لمس صفحه نمایشگر میتوانید به آنها چاقو بزنید و بکشیدشان)، دیوارهای در حال تخریب (به محض آنکه روی این دیوارها حرکت کنید شروع به فرو ریختن میکنند و بنابراین باید سریع از روی آنها عبور کنید)، گیوتین ها و تیغ های دوار در حال حرکت (میتوانید از زیرشان لیز بخورید یا از رویشان بپرید)، ماشین ها و موتورهای در حال حرکت (میتوانید از رویشان بپرید. البته بعضی مواقع آنها شما را دنبال میکنند بنابراین نباید در حرکت تان توقفی داشته باشید)، سوراخ های وسط خیابان (میتوانید از رویشان بپرید) و …

شما با دو حرکت ساده میتوانید از تمام موانع سر راهتان عبور کنید: یکی لیز خوردن (با دکمه سمت چپ) و دیگری پریدن (با دکمه سمت راست). چالش اصلی شما در این بازی زمان انجام هر کدام از حرکات فوق است. البته اگر دو بار پشت سر هم دکمه پریدن را لمس کنید قیصر در حین پرش اول پرش دوم را هم میزند و بلندتر میپرد. خیلی از موانع بازی به گونه ای طراحی شده اند که برای عبور از آنها حتما باید از پرش دوتایی استفاده کنید. راستی نامردها را هم فراموش نکنید! هر چند میتوانید از روی سر بعضی هایشان بپرید ولی اگر موقع نزدیک شدن به آنها صفحه نمایشگر را لمس کنید قیصر با یک ضربه چاقو آنها را ناکار میکند

قبل از شروع هر مرحله دو انتخاب در اختیار شما قرار میگیرند که هر کدام را میتوانید با قیمت 250 سکه سر عقابی برای آن مرحله خریداری کنید. این دو انتخاب برای تمام مراحل به صورت جداگانه وجود دارند. انتخاب اول با نام Pathfinder (مسیریاب) شناخته میشود که در صورت فعال شدنش در حین بازی آیکن های قرمز رنگی با فلش به سمت بالا یا پایین در مسیر شما قرار میگیرند. این آیکن ها در واقع دارند به شما میگویند کی دکمه سمت راست (فلش بالا) و کی دکمه سمت چپ (فلش پایین) را بزنید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از موانع بازی عبور کنید. کافی است فقط به محض رسیدن به آیکن فلش بالا یا پایین دکمه مربوط به آن را لمس کنید. به نوعی میتوان گفت گزینه “مسیریاب” گزینه ای برای ساده سازی بازی است. انتخاب دوم با نام Checkpoint (نقطه نشان) شناخته میشود که اگر اهل بازی های رایانه ای باشید حتما با این اصطلاح آشنایی دارید. نقطه نشان در واقع نقطه ای از بازی است که اگر به آن برسید و بعد از آن به هر دلیلی ببازید به جای آنکه بازی را از اول شروع کنید از همان نقطه نشان شروع خواهید کرد. نقطه نشان در این بازی با یک آیکن آبی رنگ سیمرغ (چیزی شبیه به نقوش سیمرغ در تخت جمشید) مشخص میشود. ضمنا بر خلاف خیلی دیگر از بازی های مشابه در صورت خرید یک انتخاب امکان انصراف از خرید آن نیز وجود دارد. کافی است یک بار دیگر همان انتخاب را لمس کنید تا سکه ها به حساب تان برگردند!

بازی علاوه بر حالت مرحله ای دارای حالت رقابتی نیز هست که در آن باید سعی کنید تا آنجا که میتوانید امتیاز بیاورید و با دیگر کاربران بازی رقابت کنید. در این حالت موانع و مسیر شما کاملا به صورت اتفاقی تولید شده و همیشه یکسان نخواهد بود. همچنین علاوه بر شخصیت قیصر میتوانید دو شخصیت خوب دیگر که یکی از آنها برادر قیصر (ناصر ملک مطیعی) است و سه شخصیت بد فیلم قیصر را نیز انتخاب کنید. البته باید با سکه های سر عقابی که جمع کرده اید قبل از انتخاب هر کدام از این شخصیت ها آنها را بخرید. همچنین میتوانید ست لباس کاراکتر خود و سلاح سردش را از بین یکی از سلاح های قمه، چاقو، چماق، تبر، شیشه شکسته و ساتور انتخاب کرده و با همان سکه های عقابی خریداری کنید. خوشبختانه نه قیمت آیتم های فوق و نه قیمت شخصیت ها در این بازی آنقدر بالا نیست (حداقل 250 و حداکثر 3 هزار) که شما را مجبور به خرید درون برنامه ای (خرید با پول واقعی) کند، هر چند این گزینه هم در بازی فعال است و میتوانید با پرداخت هزار تومان ناقابل صاحب 20 هزار سکه سرعقابی شده و تمام شخصیت ها، لباس ها و سلاح های بازی را یکجا خریداری کنید.

اگر فیلم قیصر را دیده باشید حتما میدانید که سه شخصیت بد فیلم یعنی رحیم، کریم و منصور آب منگُل در نهایت به دست قیصر کشته میشوند. در بازی قیصر این سه شخصیت در قالب سه ابر شرور (باس) حضور دارند. شما باید پس از عبور از موانع مختلف آنها را دنبال کنید و وقتی بهشان برسید به جای یک ضربه معمولی یک میان پرده خواهید دید که در آن قیصر با ضربات چاقو آنها را از بین میبرد.

نقاط قوت:

گرافیک بسیار زیبا و طراحی خوب محیط های قدیمی شهری در قالب کارتونی

موسیقی و افکت های صوتی و بصری زیبا و متناسب با محیط داش مشتی بازی

گیم پلی هیجان انگیز و بسیار چالش برانگیز

عدم سوق دادن کاربر به سمت خرید درون برنامه ای (قیمت آیتم ها و شخصیت ها کم در نظر گرفته شده است)

تنوع موانع و ترکیب هوشمندانه آنها

نقاط ضعف:

نداشتن صفحه تنظیمات (برای تنظیمات صوتی یا گرافیکی بازی)

کنترل شخصیت اصلی بازی فقط با دکمه (این در حالی است که در بسیاری از بازی های سبک دویدنی پریدن و لیز خوردن با کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین صفحه نمایشگر انجام میشود به طوری که برای بسیاری از کاربران به صورت یک اصل پذیرفته شده در آمده است)

این بازی زیبا رو از ایران آپس دریافت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3425
  • کل نظرات : 71
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 80
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 298
  • بازدید ماه : 298
  • بازدید سال : 63,029
  • بازدید کلی : 267,101